Skip to main content

ANBI-gegevens Unie-ABC actueel

1. Algemene gegevens instelling

Naam organisatie: Unie-ABC
Nummer Kamer van Koophandel: 08209675

Contactgegevens

Adres: Postjesweg 150, 1061 AX, Amsterdam
Telefoonnummer: 020-2103023
E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website: https://www.unie-abc.nl
RSIN: 2690615
Actief in: Nederland
Aantal werknemers (fte): 6

Statutair bestuur: 

Unie-ABC wordt bestuurd door het Bestuur volgens de in de Statuten en het Huishoudelijk Reglement opgestelde regels. Het Bestuur bestaat uit tenminste vijf leden, die door de Algemene Leden Vergadering uit de leden van de aangesloten gemeenten worden gekozen.

Doelstelling:

Het doel van Unie-ABC is om in Nederland gevestigde gemeenten te ondersteunen en te inspireren in het navolgen en uitdragen van de boodschap van Jezus Christus (Matt. 28).

Dit doel wordt bereikt door:
a) onder gemeenten eenheid, liefde en samenwerking te bevorderen;
b) de gemeenten behulpzaam te zijn in de uitvoering van hun taken, gelegenheden te scheppen om de beginselen van de gemeenten bekend te maken en het Evangelie te verbreiden;
c) te voorzien in relaties met andere niet bij Unie-ABC aangesloten kerkelijke gemeenten in Nederland en daarbuiten;
d) het bevorderen van de verbreiding van het Evangelie in binnen- en buitenland;
e) het stimuleren en ondersteunen van gemeentestichting in Nederland en daarbuiten.

Hoofdlijnen beleidsplan

Het kerkgenootschap heeft drie hoofdactiviteiten:

1. het ondersteunen, verbinden en inspireren van lidgemeenten in de eigen regio. Hiervoor zijn 6 regiocoordinatoren, een jeugdwerker en een begeleider voor pioniersprojecten actief die elk 1 dag per week inzetbaar zijn.

2. het opleiden van voorgangers en sprekers aan ons Seminarium en samenwerking met de Vrije Universiteit. Hiervoor zijn 6 docenten met parttime aanstellingen en diverse gastdocenten werkzaam in het Baptist House in Amsterdam.

3. praktische ondersteuning van lidgemeenten (bv met ANBI-zaken, contact overheid, werkgeverzaken, enz.). Verder is er een kleine kantooradministratie en worden missionaire activiteiten gecoördineerd met CAMA Zending en de European Baptist Federation.

Inkomsten

De lidgemeenten (ook ANBI's) betalen een bijdrage aan het kerkgenootschap. Verder ontvangt Unie-ABC enige inkomsten voor onderwijs aan theologiestudenten en donaties van kerken en particulieren. Een beperkt deel van de inkomsten komt uit verhuur van het Baptist House aan lokale kerken en het internationale baptistenseminarium.

De inkomsten worden grotendeels besteed aan personeel voor het ondersteunen van de lidgemeenten en het opleiden van voorgangers voor de gemeenten. Daarnaast aan lopende operationele kosten zoals onderhoud aan ons gebouw en lidmaatschappen van internationale verbanden van Baptisten en CAMA. Unie-ABC heeft beperkt vermogen dat op spaarrekeningen wordt aangehouden. Een deel is uitgeleend aan lidgemeenten, bijvoorbeeld voor de aankoop van een kerkgebouw.

Beloningsbeleid

Unie-ABC hanteert voor het personeel de adviezen voor baptistenvoorgangers of de CAO sociaal werk. Bestuursleden zijn onbezoldigd, maar kunnen wel gemaakte onkosten declareren.

Activiteitenverslag

Zie voor een overzicht van het activiteitenverslag het jaarverslag: https://www.unie-abc.nl/over/jaarverslagen

2. Financiele verantwoording 

Baten en lasten 2024

Begroting 2025

Toelichting

Iets minder dan de helft (49%) van de inkomsten komt uit de bijdragen van de gemeente, waarbij giften voor zending buiten beschouwing worden gelaten. Die zijn niet begroot en worden 1-op-1 doorgestort. De andere inkomsten komen van onderwijsgelden Seminarium (28%), verhuur Baptist House (14%) en rente (5%). Het totaal was boven verwachting, maar wel iets lager dan in 2023. In dat jaar waren er extra hoge inkomsten voor noodhulp aan Oekraïne en Turkije/Syrië (aardbeving).

Aan de uitgavenkant merken we gestegen kosten door inflatie en hogere kosten voor het Baptist House. De inkoop en financiële ondersteuning voor gemeenten was hoger dan begroot. Onder meer door pastorale ondersteuning kleine gemeenten (uit fonds), aan gemeenten doorbelaste verzekeringen en in 2024 gereduceerde groepskorting voor de inkoop van CCLI/muziekrechten. Bij het regiowerk zit er een verschuiving tussen salaris en overige personeelskosten door de inhuur van een externe regiocoördinator in plaats van als werknemer voor regio Zuid. In de post Seminarium overige kosten zit vanaf 2024 tot 2027 de onderzoeker van de Millennial Challenge. Deze wordt betaald uit subsidie en fondsen.

Begroting 2025:

Er zijn enkele personeelswisselingen geweest, maar de totale bezetting in FTE blijft gelijk op 7,3. Dat is 0,6 hoger dan in 2022 en 2023, vanwege het onderzoeksproject Millennial Challenge. Deze kosten zijn tijdelijk en worden gedekt door externe subsidies. 

De benodigde uren voor beheer van het Baptist House zijn verhuisd van ondersteuning naar de eigen kostenpost Baptist House. Ook hebben we wat meer onderhoudskosten gehad (vernieuwen van platte daken) waarop nu wordt afgeschreven. Toch heeft het Baptist House een keurig positief saldo van baten (huurinkomsten) en lasten en is de huisvesting van ons kantoor en Seminarium daarmee ‘gratis’.

Aan de inkomsten (baten)kant wordt de bijdrage van gemeenten op basis van werkelijke cijfers 2024 ingeschat. De overgangsregeling voor ABC-gemeenten wordt conform de afspraak geleidelijk afgebouwd en zal in 2026 afgerond worden. 

Het begrote resultaat was dertienduizend negatief, maar voorafgaand aan de stemming tijdens de Ledenvergadering in november 2024 kon worden gemeld dat het tekort met de inkomsten van nieuwe verhuur van het Baptist House werd teruggebracht tot duizend euro.