Impressie opening collegejaar Seminarium
“Laten we een féitenkerk van Christus zijn in plaats van een meningenkerk!” Die dringende oproep deed Henk Bakker tijdens zijn college ‘Verwaterende visies: het verzoeningsdebat vandaag’ ter gelegenheid van de opening van het seminariumjaar op 30 augustus. “Laten we van Jezus niet iemand maken zoals we Hem fijn vinden, die bij iedereen past. We zijn een bronnentraditie; daar past niet bij dat we allemaal een eigen stukje waarheid hebben. Laten we in gesprek blijven met onze bronnen en met andere gelovigen om ons heen.
Taal en cultuur
Rector Hans Riphagen opent de middag met gebed en verwelkomde alle aanwezigen. Met een korte inleiding op het thema gaat hij in op de vraag of de insteek van ‘verzoening door voldoening’ nog past en begrepen wordt in deze tijd. “Jezus is voor ons gestorven, omdat er in de zonde iets kapot is gemaakt. Toch weten we niet precies hoe de verzoening door het kruis werkt, al zingen we er in de kerk soms vergaande teksten over hoe ‘de wraak van God werd bevredigd door Jezus’ dood’ (het lied ‘In Christ Alone’, red.). Maar die taal van straf en het beeld van een toornig God en een plaatsvervangend offer sluiten volgens missiologen niet meer aan bij onze seculiere cultuur, en niet bij deze tijd waarin iedereen verantwoordelijk wordt gesteld voor zijn eigen daden en ‘gecancelled’ wordt als hij een fout maakt.” Volgens Hans is de kerk ook geneigd om te simpel met het onderwerp om te gaan. Hij verwijst naar het van evangelisatieacties bekende plaatje van een kloof tussen God en mens die met het kruis overbrugd wordt, zonder dat uitgelegd wordt waaróm Jezus’ kruisdood tot overbrugging leidt. Moeten we de boodschap van ‘verzoening door voldoening’ dan maar achterwege laten en meer de nadruk gaan leggen op Jezus die met zijn dood de machten overwon (‘Christus Victor’)? En welke taal gebruiken we om het Evangelie uit te leggen op een manier die vandaag begrijpelijk en relevant is? Met die vragen introduceert hij Henk Bakker die vervolgens aan het openingscollege begint.
Hart van ons geloof
“Een actueel onderwerp, waarbij nogal wat op het spel staat”, begint Henk. “Het kruis is het hart van ons geloof en ‘het kruis van Christus’ is een term die het hele Evangelie omvat.” Hij verwijst naar politicus Robbert Dijkgraaf die recent rond de oproer bij de universiteiten onderscheid maakte tussen een meningenmaatschappij en een feitenmaatschappij. Henk trekt dit door: “Laten we een feitenkerk van Christus zijn en geen meningenkerk. Je hebt altijd een eigen bril waarmee je naar de wereld kijkt, maar als je de bronnen in duikt, krijg je ook andere brillen aangereikt die jouw inzichten kunnen bijsturen. Zo ga je in gesprek met de Schrift, de kerkgeschiedenis, de mensen om je heen." Dat kan lastig zijn in een tijd dat iedereen zijn 'eigen waarheid' mag hebben. "Wie mag jou nog tegenspreken? Kan de Schrift, kan een preek, kan jouw kerk je nog op andere gedachten brengen?" vraagt Henk.
Drie verzoeningsmodellen
Als het gaat om de visie op het kruis kunnen mensen verschillende nadrukken leggen. Henk vertelt zet drie verzoeningsmodellen naast elkaar. Allereerst de klassieke overwinnaarsgedachte (Christus Victor), waarbij hij een aantal bijbelse onderbouwingen noemt, waaronder Efeziers 1, waarin staat dat God alles onder één hoofd heeft gesteld. Het tweede model legt de nadruk op 'satisfactie' of 'verzoening door voldoening': er moest een schuld worden afbetaald en dat is met Jezus' sterven gedaan. Henk wijst op Romeinen 5, waar de link wordt gelegd tussen de ene mens door wie zonde en dood in de wereld zijn gekomen en de Mens door wie er genade is gekomen, die nog overvloediger is dan de zonde was. Tot slot schetst hij hoe protest kwam tegen deze gedachte van een God die een tegenprestatie eist, de moral-influence-theory, die juist benadrukt hoe Gods grote liefde blijkt uit het geven van zijn Zoon. Door ontroering over die liefde zou je als mens tot verandering moeten komen.
Henk merkt dat mensen in onze cultuur opnieuw moeite krijgen met de taal van straf, een toornig God; dat er karikaturen ontstaan van een bloeddorstige god die mensenoffers vraagt en gunstig gestemd moet worden - puur heidense gedachten. De twee andere modellen komen daardoor weer meer in zwang: de nadruk op Jezus als overwinnaar en/of de nadruk op het lijden van Jezus en hoe wij daar als zondige mens wel op móeten antwoorden. Henk: "In de vroege kerk was veel nadruk op de overwinnaarsgedachte, maar je komt daar wel degelijk ook iets tegen over de toorn van God en de satisfactiegedachte." De verschillende insteken kunnen te ver doorgevoerd worden, maar in de juiste proporties zijn overwinning, satisfactie, heiliging allemaal facetten van dezelfde diamant, dus: "Houd die aspecten allemaal bij elkaar!"
De band tussen Vader en Zoon
Tot slot gaat Henk nog in op de relatie tussen Vader en Zoon tijdens het lijden en sterven van Jezus. "Jezus haalt aan het kruis heel bewust Psalm 22 aan als Hij zegt: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?' Betekent dat de Vader de Zoon op dat moment echt heeft verlaten, dat hun band door de zonden van de mensheid werd verbroken? Nee, de band tussen Jezus en de Vader is in het Nieuwe Testament uitgebreid geillustreerd en we zien dat Jezus God altijd Vader noemde en niet God. Hij citeert Psalm 22 dus heel bewust, omdat Hij weet dat die hier in vervulling gaat. In Psalm 22 heeft David wel het gevóel van verlatenheid, maar hij schrijft even later dat God zijn aangezicht helemaal niet heeft afgewend. Die uitkomst weet Jezus ook, wat blijkt uit zijn latere woorden: 'In uw handen beveel ik mijn geest'." Verder wijst Henk op het 'heilsverdrag' dat in Johannes 17 ter sprake komt: Jezus zegt tegen zijn Vader dat Hij volbracht heeft waar Hij voor gekomen is - er was dus een afspraak. Henks conclusie: "Het Evangelie rust op de band van Vader en Zoon. Op die band liepen de machten stuk, triomfeerde God, is vergeving van schuld, is verzoening, wordt Gods enorme liefde zichtbaar. Die band kun je niet opgeven!"
Bekijk hieronder het hele college terug.
Doorpraten en nieuwe studenten
Na een pauze gaan de aanwezigen in groepjes uiteen om door te praten over het onderwerp en een aantal stellingen die Henk heeft meegegeven.
Daarna is het tijd voor een feestelijk moment waarin maar liefst vijftien nieuwe studenten worden verwelkomd. Hans Riphagen vertelt tevens dat de Sprekersroute die het Seminarium samen met het Evangelisch College verzorgt, dit jaar vol zit, met dertig nieuwe aanmeldingen. Met dankbaarheid wordt genoemd dat Daniel Drost de afgelopen twaalf jaar als medewerker en docent bij het Seminarium betrokken is geweest. Hij neemt nu afscheid. Bart de Zwaan wordt verwelkomd als onderzoeker - hij is sinds januari betrokken bij de Millennial Challenge.
Diplomering
Tot slot mogen vier studenten hun diploma ontvangen: Bart Satijn, Manuel van Dam, Matthijs van der Kruk en Maarten The. Mooi en soms ontroerend wat zij zelf vertellen over hun weg naar dit moment, en ook de persoonlijke woorden die verschillende docenten tot hen spreken. Zij ontvangen hun diploma en Bart, Matthijs en Maarten krijgen tevens een voorlopige beroepbaarstelling van ons College van Beroepbaarstellingen (CvB). Zij hebben daartoe het traject afgelegd om in de Unie-ABC-gemeenschap voorganger te zijn. Overigens zijn alle vier al begonnen als predikant in een gemeente, maar Manuel in een gemeente buiten Unie-ABC. Gijs Lammerts van Bueren, voorzitter van het CvB, spreekt een gebed uit voor het nieuwe seizoen.
Daarmee is het programma afgelopen. Rest nog een warme maaltijd, die door autopech van de bezorger even op zich laat wachten. Geen probleem, want de aanwezigen hebben genoeg stof tot praten. Wel wordt het eten een uurtje later met applaus ontvangen...
Gerdien Karssen,
Communicatiemedewerker Unie-ABC