De kansen van online aanwezigheid voor kerken en gelovigen
Ik neem je mee in een deel van mijn wereld: de online wereld, en wil je als gelovige en gemeente uitdagen om hierin aanwezig te zijn. Als millennial heb ik de opkomst van de online wereld meegemaakt, en dat bleef interessant. Als voorganger zag ik, vooral tijdens de coronaperiode, dat online aanwezigheid enorme kansen biedt voor kerken en gelovigen. Sociale media bleken krachtige platforms om jongeren te bereiken die anders misschien niet in de kerk zouden komen.
Toen ik TikTok ontdekte, vond ik een platform waar ik in gesprek kon gaan met mensen over geloof. Met de hashtag #vraaghetdedominee nodig ik mensen uit om vragen te stellen. Het blijkt in een behoefte te voorzien, van vragen zoals ‘Wat doet een dominee?’ tot heftige vragen zoals ‘Waar is mijn zus nu, nadat ze zelfmoord heeft gepleegd?’. De diversiteit is groot, en elk gesprek biedt de kans om dieper in te gaan op wat geloven nu echt inhoudt.
Ik vind dat we als gelovigen en kerken bewuster om mogen gaan met de kansen die er online zijn. Vaak staan we meteen klaar met een veroordeling wanneer we de volgende persoon met een schermpje voor zijn neus zien staan. Maar wat nou als we diegene ook online de mogelijkheid bieden om Jezus te ontdekken? De online wereld raken we namelijk niet meer kwijt.
Mijn ervaring is dat ik op deze manier ook in contact kom met ongelovigen en vele moslims. De wereld is online een stuk kleiner, waardoor contact ontstaat dat er anders helemaal niet zou zijn geweest. Het mooiste wat ik heb mogen zien, is de impact van online contact: Het gebeurt regelmatig dat ik hoor van mensen die tot geloof zijn gekomen. Ook is het bijzonder om te zien hoe, wat begon als een online gesprek, zich vertaalt naar echte ontmoetingen en gesprekken in en buiten de kerk. Online aanwezigheid helpt om mensen naar die fysieke gemeenschappen te brengen, en dat is uiteraard wat de gemeente echt krachtig maakt.
De kansen die sociale media bieden, zijn niet te onderschatten. Het gaat niet om constant posten, maar om merkbaar aanwezig te zijn en de kans te grijpen om het gesprek aan te gaan. In een wereld waar mensen vaak in een tunnelvisie of algoritme zitten, kunnen we via online platforms een tegenstem laten horen. We kunnen jongeren uitdagen om verder te kijken, naar verschillende perspectieven, en hen wijzen op Christus.
Ons geloof kenmerkt zich door openheid en gastvrijheid, en dat geldt ook online. Sociale media bieden ons een enorme kans om jongeren te bereiken waar ze zijn, in een omgeving die hen aanspreekt. Door aanwezig te zijn op deze platforms kunnen we hen uitnodigen in het gesprek over geloof, twijfels en levensvragen, en hen laten zien dat er ruimte is om samen te zoeken.
Kerken hebben nu de kans om online aanwezig te zijn, verbindingen te maken en een nieuwe generatie te bereiken. Het is niet de toekomst, het is het nu.
Johan Otten bestuurslid van Unie-ABC, voorganger bij de BG Meppel en online terug te vinden op TikTok met #vraaghetdedominee.