Skip to main content

Boekrecensie: "It Seemed Good to the Holy Spirit and to Us"

Het zgn. Apostelconvent in Handelingen 15 is een belangrijk moment in dit Bijbelboek en heeft terecht veel aandacht gekregen in de loop van de tijd. De eenheid van de zich ontwikkelende jonge kerk staat hier onder spanning: wat betekent het dat ook heidenen zich voegen bij de kerk? Twee ingrijpende gebeurtenissen vragen om beraad: de heidenen in het huis van Cornelius die ‘net als wij’ de Geest hebben ontvangen en vervolgens zijn gedoopt en de gemeente te Antiochië, waar de (heidense!) leerlingen voor het eerst christenen werden genoemd. In het lange hoofdstuk 15 wordt grote onenigheid en een felle woordenstrijd (15:2) de inzet voor een gesprek van apostelen en oudsten met de hele gemeente, uitmondend in een gezamenlijk besluit ‘in overeenstemming met de heilige Geest’ (15:28). Dat is een nogal vrijmoedige opmerking zou je kunnen zeggen. Is dat uniek voor Handelingen? Of is dat iets wat we ook vandaag nog zouden moeten kunnen zeggen? Voor Mark Love heeft dit alles te maken met de praktijk van ‘communal discernment’, waar kerken vandaag de dag niet goed meer in zijn, maar wat ze wel weer kunnen leren. Niet door snel en gehaast Hand. 15 op een of andere manier te kopiëren, maar door goed te lezen in alle 14 hoofdstukken daaraan voorafgaand. Want daar wordt z.i. zichtbaar dat dit onderscheiden van de leiding van de Geest ingebed is in een bepaalde gemeenschappelijke manier van leven, want ‘Pentecost gives birth to a community living in the new social arrangements of the kingdom of God – a church.’ (8) Love ziet drie cycli van verhalen in Hand. 1-15: Cyclus 1 zijn de hoofdstukken 1 en 2, uitlopend op de samenvatting in 2:42-47 met de vier elementen apostolisch onderwijs en gezag, gemeenschappelijk leven, een gemeenschappelijke tafel en gemeenschappelijk gebed. Cyclus 2 zijn de hoofdstukken 3-9 waarin deze vier elementen in deze volgorde met de hulp van de heilige Geest praktisch gestalte en voortgang krijgen, door tegenstand heen. De derde cyclus bestaat uit Hand. 9:32-15:35 en bevat de komst van de heidenen in de kerk en daarmee de opmaat naar het convent in Jeruzalem. In 8 hoofdstukken neemt Love ons mee door deze verhalen en laat zien dat 15:28 de vrucht is van de praktijken die we in deze hoofdstukken tegenkomen, waar de kerk als deelnemer aan Gods missie in de wereld (en alleen zó) leert onderscheiden wat de Geest doet en zegt. De kerk heeft immers geen missie, maar Gods missie heeft een kerk.

Ik vind dit een uiterst interessante benadering, die ver weg blijft van een al te individualistisch spreken van God tot mij aangaande mijn leven en roeping, maar zich richt op een gemeenschap van onderwijs, gebed en (leven) delen. Want besluiten zoals in Hand. 15:28 vinden plaats in de context van ‘actual conversation and interaction, by people actually spending time together, breaking bread in each other’s homes and eating food “with glad and generous hearts” and “praising God”.’ (118) Zo ‘gebeurt’ theologie middenin het geleefde gemeenschapsleven. Deze manier van leven, waarbinnen onderscheiding plaatsvindt, is constituerend voor kerk-zijn. Daarom is het komen tot uitspraken als ‘de heilige Geest en ons’ geen trucje of een methode of een stappenplan, maar een way of life, en gaat het bij leiderschap in de kerk minder om strategieën dan om het creëren van een klimaat waarin God kan spreken door zijn Geest in onze complexe werkelijkheid. Dat vraagt om ‘thick practices’ die eerst in- en dan uitgeoefend worden. Denk hierbij weer aan het onderwijs, het gebed en het gedeelde leven en de gedeelde tafel. En het vraagt om oog en oor voor de hele gemeenschap en zelfs daarbuiten, want de Geest is op alle vlees uitgestort. Zo pleit Love voor diverse vormen van omgang met de Bijbel en geeft daar ook voorbeelden van (méér dan alleen op zondagmorgen), evenals van diverse gebedspraktijken en van gedeeld leven over grenzen heen. Dat laatste is ook een rode draad door het boek, dat de kerk multicultureel is en divers en dus ook ‘multi-voiced’: alle stemmen dienen gehoord. Dat is immers precies de thematiek van Hand. 15: Joden en heidenen vormen nu één gemeenschap, want de Geest is aan hen geschonken ‘zoals aan ons’ (15:8).

Dit boek bevat veel. Het is een mix van bijbelse en systematische theologie, missiologie en exegese. Tegelijk is het voluit praktische ecclesiologie, of, zoals Love het zelf noemt, pneumatologische ecclesiologie. Zeer de moeite waard voor m.n. predikanten en voorgangers die qua gemeenteopbouw dieper willen afsteken dan methodes en modellen.

Teun van der Leer, docent Baptisten Seminarium, VU Amsterdam

Waar Kerst en Chanoeka samenvallen

Dit jaar valt ons kerstfeest samen met Chanoeka, het Joodse lichtjesfeest. Oké, Kerst duurt bij ons twee dagen (én een nacht), Chanoeka duurt acht dagen, maar beiden beginnen deze keer op 25 december. Een overeenkomst zit in het gebruikte symbool, het licht, maar de achterliggende betekenis is heel verschillend, en toch ook weer niet ... 

Lees verder

Hoop

Als je de kranten openslaat, of het nieuws op TV of je app ziet, kan je moedeloos worden. De wereld staat in brand, er is oorlog in Oekraïne, in Israël, Libanon, Gaza, Soedan.. maar ook in ons eigen land gunnen mensen elkaar soms het licht in de ogen niet.

Toch is er wel licht, het Licht, namelijk Jezus, die naar ons toegekomen is, als baby en als Redder van deze wereld. Dat gaan we weer vieren met Kerst, maar we mogen het ook alle dagen van het jaar vieren, en Zijn Licht laten zien aan de mensen om ons heen. Tekens van hoop, lichtpuntjes, zoals die organisatie in Den Haag die ook zo heet, waar mensen lichtpuntjes zijn voor anderen in nood en waar nu massaal mensen spullen doneren voor de slachtoffers van de ramp die daar heeft plaatsgevonden.

De meeste mensen op aarde willen graag een licht zijn voor een ander, helpen waar je kunt, maar dat komt meestal niet in het nieuws. God heeft ons allemaal geschapen en Zijn Liefde zit in ons en van daaruit willen we ook iets betekenen voor een ander. Tekenen van hoop, laten we daar meer op gericht zijn. Hoop bieden aan een ander, en ook de hoop hebben op de terugkomst van de Here Jezus!

Ik wens u  gezegende en hoopvolle feestdagen en nieuw jaar toe!

Ingrid de Vries is financieel medewerker bij Unie-ABC en lid van Baptistengemeente Siloam Ede

Syrië: actuele illustratie van de Kerstboodschap

En zo krijgt de boodschap van Kerst wel een heel duidelijke illustratie. Na 54 jaren van overheersing door de familie Assad heeft een rebellenleger de macht in dat land overgenomen. Je kunt je eigenlijk niet voorstellen hoe langdurig regeren met ijzeren hand in zo’n korte tijd aan z’n einde komt, haast surreëel. Met de staart tussen de benen is de machthebber vertrokken. Aandoenlijke taferelen van mensen die vrijheid smaken. Anderen die in de afgelopen jaren naar het buitenland gevlucht zijn vragen zich ineens af wat dit nu betekent, sommigen liggen al aan de grens om terug naar huis te gaan. Gevangenen die het daglicht zien en verbijsterd vertellen dat ze juist deze dag met meerderen gefusilleerd zouden worden…, niet te bevatten.

In Jesaja 8:23-9:6 wordt gesproken over een volk dat een juk te dragen had, een stok op hun schouder, de staf van de drijver. Laarzen die dreunend stampten, mantels doordrenkt met bloed. Maar nu is er verlossing gekomen, men ziet een helder licht en herstel, diepe vreugde als bij het verdelen van de buit. En waardoor is dit gekomen? Niet door opstandelingen, maar door een Kind, een Zoon die ook wel Wonderbare raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst wordt genoemd. In deze adventsweken staan wij stil bij de geboorte van Jezus in wie dit alles vervuld is en hoe Hij onze geestelijke verlossing heeft mogelijk gemaakt. Bepaalt de intense vreugde van onze Syrische medeburgers in deze dagen ons niet bij hoe mooi het is als je daar diep doorheen gaat en hoe wij dan onze geestelijke vrijmaking mogen ervaren?!

Terwijl wij ons opmaken voor de Kerstdagen is het zaak om voor dit volk te (blijven) bidden en in het bijzonder voor onze broeders en zusters in Christus daar. Wat zal het nieuwe regime gaan brengen, wat betekent dit voor godsdienstvrijheid? Wordt de ene onderdrukker vervangen door andere? Het zal gaan blijken. Gelukkig mogen we weten dat onze verwachting ten diepste niet is van het leven dat we hier leiden. We hebben deel mogen krijgen aan eeuwig leven en eens zal de overwinning van het Kind volkomen zijn. Dat wij, en onze broers en zussen daar, daarvan mogen blijven getuigen en dat velen daardoor ook deel mogen krijgen aan díe verlossing en intense vreugde. Onze HEER van de hemelse machten ziet daar naar uit!

Jaap Ketelaar is regiocoördinator voor de regio Zuid bij Unie-ABC, voorganger bij de BG Katwijk en interim-voorganger bij de EG Parousia 's Hertogenbosch. 

 

Vol verwachting klopt ons hart

Ben jij er al klaar voor? Komende donderdag is het zo ver. Sinterklaas… Met een hoop pakjes en veel kruidnoten. Naarmate de avond van sinterklaas dichterbij komt gaat het sinterklaasjournaal helemaal los. Allerlei problemen moeten worden overwonnen. Sinterklaas is in het land, maar het is nog maar de vraag of alles voor donderdag gaat lukken. Dit jaar was er zelfs een heuse rel. Het sinterklaasjournaal was te spannend voor kinderen. Sint werd afgevoerd met een ziekenwagen. En opgenomen in het ziekenhuis. Dat was misschien wat te veel voor de allerjongsten… In de krant stond naar aanleiding van die rel een wat verbitterd stuk. Laten we toch ophouden met dat idiote sinterklaasgedoe. We maken onze kinderen iets wijs dat nergens op slaat. Kinderen raken alleen maar in paniek. Vertel ze gewoon de waarheid: sinterklaas bestaat niet… Het zijn je papa en mama… Tja, ook een mening. Wat kunnen we daar van zeggen?

Ben jij er al klaar voor? Sinds zondag zal iedereen in de kerk er van doordrongen zijn. Het is advent. Afgelopen zondag was het eerste advent. Nog een paar zondagen en we gaan kerstfeest vieren. Kerst is natuurlijk één van de hoogtepunten van het jaar. Een feest van warmte en licht. Kerst is geweldig. Je wordt er blij van en kijkt er naar uit. Het kerstfeest roept wat op bij mensen. Je ziet al mensen met kerstbomen slepen en er verschijnt steeds meer buitenverlichting aan de huizen. Je denkt bij jezelf: Dit jaar niet te laat beginnen met die boom. En laten we op tijd bedenken hoe we het gaan doen met de familie. En dan de kerstactiviteiten in de gemeente natuurlijk. Kerstavond dinsdag, kerstochtend woensdag. Dinsdag met vuurkorven en chocolademelk en glühwein. Woensdag met de kinderen. En de kerstpakketjes en uitnodigingen voor de buurt. Wat is de goede timing? En wie gaat het regelen en uitvoeren?

Ben jij er al klaar voor? Met advent kijken we uit naar kerst, naar de geboorte van Jezus. We denken terug aan zijn komst. Tegelijk is advent ook een moment om uit te kijken naar zijn wederkomst. Jezus bleef niet klein. Jezus bleef niet onmachtig. Hij regeert als koning. Hij zal komen! Ooit las ik een boek waarin werd gefantaseerd dat Jezus al lang is terug gekomen. Maar mensen hadden hem niet ontdekt en hij liep wat verweesd rond op aarde. Ze hebben me helemaal niet nodig… Even los van alle beelden van de wederkomst vond ik die vraag wel aardig. Hebben we wel door dat de Heer werkelijk komt? Hebben we Jezus ten diepste nodig? Zien we uit naar zijn komst? Advent is een tijd om ons hart sneller te laten kloppen. Niet om wat er allemaal moet gebeuren in huis of voor de kerk. In advent mogen we uitzien naar Jezus zelf. Vol verwachting zijn dat Hij grote dingen gaat doen. Niet abstract, maar heel concreet.

Ben jij er al klaar voor?

Harm Jut is regiocoördinator van Unie-ABC en voorganger in de Baptistengemeente Ede Siloam.